من را در شبكه هاي اجتماعي دنبال كنيد

یک وبسایت موفق و عالی شامل ترکیبی قدرتمند از محتوای باکیفیت، طراحی مناسب وب، تلاش ها برای داشتن سئوی مناسب و بازاریابی است. طراحی سایت با سئوی بالا در شکل گیری یک کسب و کار، نقش مهمی بازی می کنند.

این موضوع در نقشی که طراحان وب در ساخت وبسایت و افزایش شهرت آن در اینترنت بازی می کنند، اهمیت زیادی داشته است. طراحان وب برای اینکه در سئو موفق تر باشند باید درک عمیق تری از جنبه های تجاری وبسایت ها داشته باشند. جدای از خلق طراحی های جذاب، این طراحان وب باید دائما از تکنیک های سئو که می تواند تغییرات مثبتی در روش طراحی وبشان ایجاد کند، آگاه باشند.

در این پست قصد داریم در مورد اصول اساسی سئو برای طراحی وب (چه در طراحی وب‌سایت های جدید و یا بهینه سازی وبسایت قدیمی) توضیحاتی را به شما ارائه کنیم.
ساختار وب‌سایت
ساختار وبسایت شما در واقع نحوه چرخش مخاطبان در آن را تعیین می کند. جاری سازی اطلاعات در یک وبسایت همیشه راهی خاص دارد. هر بازدید کننده ای برای رسیدن به مقصد خود از این راه مخصوص استفاده می کند، مقصد یک بازدیدکننده می تواند به دست آوردن اطلاعات باشد. طراحان وب باید این نکته را به یاد داشته باشند که اگر بازدیدکنندگان سایت هنگام گردش در وبسایت یا رسیدن به منظور خود با دشواری روبرو شوند، مطمئنا ترافیک سایتشان از آن متاثر خواهد شد. امروزه رعایت این اصل را به خوبی می توان در آپارات مشاهده نمود که با طراحی مناسب از سردرگمی کاربران جلوگیری می کند.

به عبارت ساده تر، ساختار سایت همان نحوه مسیریابی بازدیدکنندگان جدید و قبلی سایت بوده. طراحی وب باید طوری انجام شود که تمام بازدیدکنندگان به راحتی مسیر خود در آن را پیدا کنند و به آسانی در آن بگردند.

قانونی وجود دارد مبنی بر اینکه صفحات داخلی نباید بیشتر از ۴ کلیک با صفحه اصلی سایت فاصله داشته باشند. این موضوع به موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان اجازه می دهد تا با کمترین کلیک به محتوای مورد نظر دست پیدا کنند و به این ترتیب سئوی سایتتان ارتقا می یابد. بهتر است از پیچیده نبودن مسیریابی برای کاربر و گیج نشدن موتورهای جستجو اطمینان حاصل کنید.
ضرورت طراحی وب به شکل واکنش گرا
سهم ترافیک موبایل در کل ترافیک جهانی آنلاین در سال ۲۰۱۷ به 52% در جهان و البته بیش از 70% در ایران می رسد. این بدان معناست که هر طراح وبی باید بداند که یک وبسایت موبایل فرندلی (ریسپانسیو) به وی کمک می کند تا ترافیک بیشتری بدست آورد. اگر در طراحی سایت رسپانسیو دچار مشکل شدید تیم وب داران می تواند کمک شایانی به شما عزیزان کند. به علاوه وبسایت های واکنش گرا بیشتر مورد علاقه موتورهای جستجو بوده و تنها در صورتی که طراح وب از رویکرد درست استفاده کند می تواند یک وبسایت ریسپانسیو خلق کند.

بنابراین جزو ۵۷ درصد وب‌سایت هایی که مخاطبان به خاطر طراحی ضعیفش بر روی موبایل از آنها فراری هستند، نباشید.

بهینه‌سازی تصاویر مهم است
طراحان وب سایت نقش بسیار مهمی در تصمیم گیری های مربوط به جذابیت زیباشناسی وبسایتی که مشغول طراحی آن هستند، دارند. طراح علاوه بر نشانه شناسی، استفاده از رنگ ها، الگوها، شکل های هندسی، تقارن و غیره وظیفه انتخاب تصاویر را نیز بر عهده دارد.

بنابراین بهینه سازی تصاویر انتخاب شده امری ضروری است به خصوص برای سایت های خبری همچون نمناک زیرا تصاویر با حجم بالا سرعت وبسایت شما را کاهش می دهد و مانعی بر سر راه تجربه مثبت کاربر قرار می دهد. طراحان وب بسته به نوع وبسایت سازی که استفاده می کنند می‌توانند سایز فایلشان را با پلاگین یا اسکریپت کوچکتر کنند. طبق توصیه بلاگر های شناخته شده و حرفه ای این کار دستورالعمل اصلی در بلاگینگ بوده است.

طراحی وبسایت با سرعت بهینه
معمولا طراحان و ارتقادهندگان وب دائما باید تلفن مشتریان و شرکت هایی را که از آنها می خواهند مشکلات باگ را حل کنند یا اصلاحاتی در سایت انجام دهند، جواب دهند. آنها در چنین مواردی اغلب بهینه سازی طراحی وب برای افزایش سرعت بارگذاری وب را فراموش می کنند. آیا می دانستید وبسایتی که بارگذاری آن بیشتر از ۲-۳ ثانیه طول بکشد در مقایسه با سایر وبسایت ها نرخ خروج کاربر بالاتری دارد!

توجه به سرعت وبسایت از ابتدای طراحی درست مثل چیدن آجرهای وبسایت است. باید توجه داشت که داشتن سرعت مناسب در سئو سایت شما نیز بسیار تاثیر گذار است . اگر مدیر پروژه یا مشتری بی تجربه باشد، طراحی وب باید اهمیت سرمایه گذاری بر یک سرویس هاستینگ قابل اعتماد را به آنها گوشزد کند، زیرا هاستینگ تاثیر مهمی بر سرعت بارگذاری وبسایت و مشکلات مربوط به سرور دارد.

استفاده از ابزارهای مهم
از طراحان وب انتظار نمی رود که در محافظت از سئوی سایت عملکرد عالی داشته باشند، اما باید حداقل درمورد تاثیرات سئو بر بهبود عملکرد مثبت وبسایت اطلاعاتی داشته باشند.

ابزارهای کمی در دسترس طراحان وب بوده، مثلا ابزار GTmetrix را در نظر بگیرید. این ابزار در آنالیز سرعت وب و سرعت بخشیدن به آنها کمک می کند همچنین درمورد اینکه سایت موردنظر تا چه اندازه بارگذاری خوبی داشته اطلاعاتی داده و توصیه های کاربردی درمورد نحوه بهینه سازی آن به طراح وب ارائه می دهد.

ابزارهای دیگری همچون Respective Web Design Testing نیز به آنها کمک می کند تا با چند گام پاسخگویی سایتشان به دستگاه های متعدد با صفحه نمایش هایی در اندازه های مختلف را تست کنند.

ابزار شناخته شده Screaming Frog SEO Spider نیز با داشتن کراولر وبسایت به طراحان وب این امکان وب را می‌دهد تا URL های وبسایت را کراولینگ کرده و عناصر کلیدی سایت را برای آنالیز سئوی سایت در اختیارشان قرار می دهد.
نتیجه گیری
طراحی وب سایت و سئوی آن دو بخش مجزا از یک واحد هستند. اگر به سایت های مطرح همچون بانک ملت نگاهی داشته باشیم این سایت ها برای موفق شدن در هر دو زمینه به صورت حرفه ای فعالیت کرده اند. بنابراین هدف هریک از طراحان وب باید تقویت دانش طراحی وب با عناصر کلیدی سئو باشد، عناصری که باید قبل، بعد و حین طراحی سایت حتما به آنها توجه کرد. آنها باید بدانند که جرقه ایتدایی سئو خودشان هستند. امیدواریم قوانین اساسی سئو در طراحی وب به طراحان تازه کار و با تجربه کمک شایانی کند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.