من را در شبكه هاي اجتماعي دنبال كنيد

این روزها که اکثر مردم به دلیل شیوع ویروس کرونا در خانه‌های خود مانده‌اند، افزایش سرعت وای‌فای خانگی می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد. مشکلات اینترنت می‌تواند از بارگذاری ویدیوها و انجام بازی‌های آنلاین جلوگیری کرده و در نتیجه در خانه ماندن و سرگرم شدن شما را نیز سخت‌تر کند. در این مقاله قصد داریم تا راه‌کارهای بهره‌برداری بهتر از پهنای‌ باند وای‌فای خانگی را به شما آموزش دهیم.

سرعت اینترنت خود را اندازه بگیرید

قدم اول شما در افزایش سرعت اینترنت، پیدا کردن منشأ مشکلات و همچنین سنجش کیفیت شبکه وای‌فای است. می‌توانید با استفاده از مرورگر کامپیوترتان و یا فعال کردن حالت هواپیمای گوشی هوشمند خود و سپس اتصال به شبکه وای‌فای (جهت اطمینان از اینکه از اینترنت سیم‌کارت استفاده نمی‌کنید)، به انجام این کار اقدام کنید. پس از این باید به یکی از وب‌سایت‌ها مانند Speedtest (اپلیکیشن موبایلی نیز دارد) مراجعه کرده و سرعت وای‌فای خود را اندازه بگیرید.

سرعت وای‌فای خود را در مکان‌های مختلفی اندازه گرفته و اگر سرعت اینترنت در نقطه‌ای نسبت به سایر مکان‌ها بسیار پایین بود، این موضوع را در نظر داشته باشید.

شبکه خود را بررسی کنید
شاید چندان عاقلانه به نظر نرسد، اما گاهی اوقات باید مطمئن شوید که دستگاه‌های شما از شبکه موردنظر شما استفاده می‌کنند. گاهی اوقات (به دلایلی) گجت‌های شما به‌جای اتصال به شبکه خانگی پرسرعت، به نقاط اتصال کم‌سرعت اپراتور شبکه‌ای شما متصل می‌شوند. پس این مورد را نیز بررسی کنید.

خرید پهنای باند بیشتر منجر به افزایش سرعت وای‌فای شما می‌شود
استفاده از اینترنت روزبه‌روز در حال افزایش است و شاید مصرف اینترنت شما بیش از پهنای باند خریداری شده است. شاید همزمان با تماشای محتوای ویدیویی باکیفیت از سرویس‌های آنلاین پخش ویدیو، سایر اعضای خانواده نیز تماس ویدیوی برقرار کرده و یا اینکه به انجام بازی‌های آنلاین بپردازند. شاید هم سه دستگاه و یا بیشتر از وای‌فای خانگی شما استفاده کرده و در نتیجه سرعت آن را کاهش دهند.

اگر سرعت خریداری‌شده شما کم باشد، کاهش تعداد دستگاه‌های متصل، کمک چندانی نخواهد کرد. سرعت خریداری‌شده خود را بررسی کنید. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که شاید در مدت زمان خاصی به دلیل شرایط طرح اینترنت خریداری‌شده، با کاهش سرعت مواجه شوید. در هر صورت، خرید پهنای باند بیشتر به‌معنای افزایش سرعت وای‌فای شما خواهند بود.

تغییر مکان روتر وای‌فای می‌تواند سرعت اینترنت شما را افزایش دهد
اگر شبکه وای‌فای شما دارای نقاط کور بوده، بهترین راه‌کار، جابجایی روتر وای‌فای به مکانی دیگر است. معمولا در بسیاری از خانه‌ها، روتر وای‌فای در گوشه‌ها قرار داده می‌شود. این‌گونه مکان‌ها نامناسب‌ترین جایگاه برای یک روتر هستند. امواج وای‌فای از نوع رادیویی هستند؛ این امواج برد محدودی داشته و همچنین گاهی اوقات نیز نمی‌توانند از دیوارها عبور کنند. جهت افزایش سرعت وای‌فای خود و همچنین بهبود محدوده برد آن، می‌توانید روتر خود را در نقاط مرکزی خانه قرار دهید.

کانال وای‌فای خود را تغییر دهید
اگر شبکه‌های وای‌فای مختلفی در اطراف شما حضور دارند، امتحان این راه‌کار می‌تواند مفید واقع شود، زیرا شاید امواج رادیویی شبکه‌ها با یکدیگر داخل پیدا کرده باشند. برخی از روترها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند تداخل را تشخیص داده و در نتیجه امواج صاف را برگزینند. البته تمامی روترها در این زمینه عملکرد مناسبی نداشته و همچنین نمی‌توانند در هنگام تغییر شرایط، به‌راحتی امواج صاف را شناسایی کنند. جهت افزایش سرعت وای‌فای خود، می‌توانید به تنظیمات روتر مراجعه کرده و سایر کانال‌ها را امتحان کنید.

امواج 5 گیگاهرتزی می‌توانند سرعت وای‌فای شما را افزایش دهند
مودم‌های وای‌فای جدید از دو فرکانس 2.4 و 5 گیگاهرتزی استفاده می‌کنند. فرکانس 5 گیگاهرتزی سریع‌تر بوده و کمتر نیز تداخل پیدا می‌کند، اما برد زیادی نداشته و همچنین نمی‌تواند از میان دیوارها نیز عبور کند. فرکانس 2.4 گیگاهرتزی قوی‌تر از فرکانس 5 گیگاهرتزی است، اما بیشتر مستعد تداخل با امواج مایکروویو و تلفن‌های بی‌سیم قدیمی است.

اگر گجت‌های شما از امواج 5 گیگاهرتزی پشتیبانی می‌کنند، می‌توانید مودمی با این مشخصات تهیه کرده و در نتیجه سرعت وای‌فای خود را افزایش دهید. فرکانس‌های 5 گیگاهرتزی شامل سرعت‌های 802.11ax، 802.11ac ،802.11n یا 802.11a می‌شوند.

البته باید به یاد داشته باشید که پهنای باند 5 گیگاهرتزی وای‌فای خانگی، ارتباطی با سرویس‌های اینترنت 5G سیم‌کارت موبایل‌ ندارد. شباهت نام این دو، اتفاقی است.

یک افزایش‌ دهنده برد وای‌فای تهیه کنید

شاید نتوانید مودم خود را جابجا کرده و یا اینکه انجام این کار فایده‌ای نداشته باشد. در این‌گونه مواقع می‌توانید یک افزایش دهنده برد وای‌فای تهیه کرده و آن را در محل‌هایی قرار دهید که سیگنال‌ها در آن ضعیف هستند.

می‌توانید از شبکه مِش استفاده کنید
جدا از میزان در دسترس بودن این فناوری، استفاده از شبکه مِش (Mesh network) همانند: Google Nest، Netgear’s Orbi ،Eero یا TP-Link Deco می‌تواند موجب افزایش سرعت وای‌فای شما شود (البته گزینه‌های دیگری نیز وجود دارند). استفاده از این فناوری جهشی بزرگ هم در سرعت و هم در راحتی شبکه‌های وای‌فای به حساب می‌آید. شبکه‌های وای‌فای فعلی در واقع نوعی سیستم نقطه به نقطه هستند، درحالی‌که شبکه مِش چنین سازوکاری ندارد.

جدیدترین روترها از آخرین استاندارد سرعتی 802.11ax یا همان Wi-Fi 6 بهره می‌برند. البته شاید هیچ‌کدام از گجت‌های شما از این فناوری پشتیبانی نکنند. به‌هرحال، اگر قصد یک خرید آینده‌نگرانه را دارید، باید بدانید که گجت‌های چند سال آینده نیز می‌توانند به‌راحتی از این استاندارد بهره جویند.

سخن پایانی
درنهایت اگر درآمد شما و یا آموزش فرزندانتان به شبکه وای‌فای خانگی بستگی دارد، پس قطعا صرف تلاش و هزینه جهت بهبود عملکرد آن، ارزشش را خواهد داشت.

منبع: https://www.theverge.com/2020/3/19/21185759/wi-fi-work-at-home-how-to-router-mesh

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.